Mester szakosok blogbejegyzései CSR témában

CSR_Corvinus

CSR_Corvinus

Fenntartható fast fashion?

2018. január 15. - rbraun

Szerényi Viktória

A fast fashion alapvetően a gyártás folyamatát gyorsítja meg annak érdekében, hogy minél hamarabb és legolcsóbb módon új trendeket juttassanak piacra[1], tehát nehezen lehet összekapcsolni a fenntarthatóság kifejezésével. A H&M mégis megpróbálta, kommunikációjukban előtérbe helyezik a fenntarthatóságot[2]. Egyik kiemelt CSR kezdeményezésükben a ruhák újrahasznosítására hívják fel a figyelmet: a régi ruhák visszavitelével a fogyasztók kedvezményt kapnak következő vásárlásuknál. Vajon valódi lépés a társadalmi felelősségvállalás felé, vagy inkább marketingfogás? 

Először érintettek bevonása szempontjából elemezném programjukat, hiszen a CSR érintettek értékeinek és érdekeinek beépítése az üzleti működésbe[3]. Kiemelt szerep jut a fogyasztóknak, hiszen ők a program célközönsége. A bevonásuk véleményem szerint pozitív, hiszen felhívja az ő figyelmüket a tudatosságra, viszont sajnos a kommunikáció egyirányú, tehát valós párbeszéd nem zajlik.  A H&M partnere a kezdeményezésben az I:CO vállalat[4], akik a ruhákat utána felhasználják –tehát a ruhákat nem közvetlenül a H&M hasznosítja újra. A jövő generációjára mindenképpen hatással van, ha csökken a ruházati hulladék, azonban ebből a szempontból érdemes megvizsgálni, hogy konkrétan mekkora változást eredményezett ez az akció.

Véleményem szerint a H&M programja a cég óriási méretéhez képest egy nagyon kicsi lépés. Mindössze a ruháik 0,7%-a[5] készült 2016-ban újrahasznosított anyagból, tehát hiába visszük vissza a ruhákat, azoknak továbbra is nagyon kis részét használják fel[6], ennek technológiai és gazdasági okai is lehetnek. Összességében szerintem a program inkább félrevezető a fogyasztók számára és messze nem elég, hogy kárpótolja a sokkal nagyobb mértékű negatív hatásokat – mint például a munkavállalók helyzete a gyárakban vagy a ruházati hulladékok[7].

 

[1] http://www.investopedia.com/terms/f/fast-fashion.asp

[2] http://about.hm.com/en/sustainability.html

[3] Braun Róbert (2015): Vállalati társadalmi felelősségvállalás. Akadémiai Kiadó, Budapest

[4] https://www.theguardian.com/sustainable-business/h-and-m-fashion-sustainability-mix

[5] H&M Group Sustainability Report 2016, hozzáférés: https://sustainability.hm.com/en/sustainability/downloads-resources/reports/sustainability-reports.html

[6] Az anyagok 26%-a egyébként nem újrahasznosított, de fenntartható forrásból származik

[7] https://qz.com/662031/is-hm-misleading-customers-with-all-its-talk-of-sustainability/

A bejegyzés trackback címe:

https://csrmesterek.blog.hu/api/trackback/id/tr3413577567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása