Anonymus
Egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzdenek a vállalatok hazánkban is. A szakképzett munkaerő kivándorlása és a megfelelő mennyiségű és minőségű képzések hiánya rendkívül nehézé teszik az állások feltöltését. A cégek egymást túllicitálva versengenek a legjobb szaktudású jelöltekért, a fluktuáció óriási szinte valamennyi vállaltnál. Felmerül a kérdés, hogy a munkavállalók fluktuációját befolyásolja e az adott vállalat CSR tevékenysége, növelhető e a morál, és javítható e ilyen tevékenységgel a munkakedv?
A munkavállalók elégedettségét, illetve elköteleződését egy vállalat iránt igen nehéz mérni, azonban külföldi kutatások azt mutatják, hogy a munkavállalók 2/5-e nem ajánlaná munkahelyét másoknak, és hogy 2/3-ukat nem érzi úgy, hogy a munkáltatója üzleti céljai motiválnák őt (Gross,2017).
Több kutatás is alátámasztotta, hogy a vállalat külső érintettjei felé tanúsított CSR tevékenysége és a munkavállalói elkötelezettség között nincsen szignifikáns kapcsolat. Ez valószínűleg abból is adódik, hogy a munkavállalók a külső érintettek felé való CSR tevékenységet a természetes vállalati folyamatok közé sorolják. Ezzel szemben a belső CSR tevékenységek szignifikánsan befolyásolják a dolgozók attitűdjét, és munkában való viselkedésüket (Chaudhary, 2017).
Munkahelyválasztásnál egyre fontosabb a munkakörnyezet, mindenki olyan munkát szeretne végezni, amit élvez, és olyan helyen dolgozna, ahol a vállalati célokkal is azonosulni tud. Rugalmas, alkalmazott barát szabályok kialakítása, tisztességes és átlátható eljárások, a karrierfejlesztési lehetőségek, az alkalmazottak szélesebb körű bevonása a vállalati célok kialakításába és a döntések meghozatalába mind olyan belső CSR tevékenységek, melyek a munkavállalókban olyan percepciókat ébresztenek mely szerint a vállalat támogatja és gondozza őket. Ezzel elérhető, hogy munkavállalóink attitűdjei javuljanak a vállalat irányába, és így megtartásuk is könnyebbé válhat, érdemes befektetni a belső CSR-ba.
Források:
Rob Gross (2014): Corporate Social Responsibility and Employee Engagement Making the Connection. White Paper.
Richa Chaudhary, (2017): "Corporate social responsibility and employee engagement: can CSR help in redressing the engagement gap?", Social Responsibility Journal, Vol. 13 Issue: 2, pp.323-338