Kassai Júlia
Míg az iparosodás, a tömegtermelés kezdetén a vállalatok tisztán profitorientált módon működtek – a mai viszonyok (túltermelés, környezeti hatások) már-már kikényszerítik a vállalatoktól, hogy kiemelt figyelmet fordítsanak azokra az értékvállaló tevékenységekre, melyek illeszkedve a cég arculatába, biztosítják a környezeti, gazdasági, valamint társadalmi fenntarthatóságot.
A nyugati országokban ez is előrehaladottabb állapotban van – beépült a vállalati értékekbe, alapvető de nem kötelező jelleggel működik: például már vannak vállalatok, akik teljes üzleti stratégiájukat CSR tevékenységre építik (http://wewood.hu/).
Magyarországon még gyerekcipőben jár a CSR tevékenységek beépülése. Jellemzően multinacionális cégek tevékenykednek látványosan, követve a központi, globális értékeket. A magyar tulajdonú, magyar értékrendű vállalatok esetében sokszor izzadságszagú a kezdeményezés. Többek között emiatt is, fontosnak tartom elkülöníteni azokat, akik:
- a profitnövelés érdekében látványosan kommunikálják társadalmi felelősségvállalásukat,
- és akik valódi értékeket, valódi segítséget kívánnak nyújtani.
A Medián és a Braun & Partners közös kutatásából kiderül, hogy a magyar fogyasztók vállalati felelősségvállalással kapcsolatos elvárásai magasak: kifejezetten az alkalmazottak iránti felelősségvállalást várják el a vállalatoktól. Meglepő. A környezettudatos működés, és a társadalmi ügyek támogatása lejjebb található a rangsorban. (Forrás: http://kreativ.hu/kutatas/cikk/median__braun__partners___kutatas_a_csr_rol)
Ez a jellemző magyar (általában saját maga iránti) érdeklődés – véleményem szerint – két problémát eredményez:
- Azok a vállalatok tűnnek ki, akiknek a CSR tevékenységen túl jut idő és pénz annak látványos kommunikációjára (tehát leginkább a multinacionális cégek) míg a kisebb, de esetleg motivációikban tisztább vállalatok nem feltétlen kerülnek említésre.
- A környezettudatosság, a társadalmi ügyek támogatása a köz számára kevésbé érdekes, így a vállalatok sem feltétlenül fektetnek bele kellő energiát, így éppen a CSR tevékenység lelke tűnhet el.
Félreértés ne essék: akár látványosan, akár csendben, a társadalmi felelősségvállalás egy értékes, fontos, elengedhetetlen tevékenysége bármely vállalatnak – a motiváció és az elérni kívánt cél azok, amelyek esetében még van hova fejlődnünk.