Krisztina Mihályova
Napjainkban Magyarországon egyre több cég CSR tevékenységéről értesülhetünk a médiának köszönhetően. Ezek a vállalatok a társadalmi felelősségvállalás útján próbálják a fogyasztók szemében szerethetőbbé és szimpatikusabbá tenni saját márkáikat, illetve ezzel próbálnak válaszolni az őket érő sokszor jogos támadásokra. Erre egy tökéletes példa a Ronald McDonald Gyermeksegély alapítványa, amely a Ronald McDonald Házakban olyan családok számára biztosít otthoni körülményeket térítésmentesen, akiknek beteg gyermeke elhúzódó, az otthontól távol eső kórházi kezeléseknek vannak kitéve. Köztudott a Mc Donald’s üzletláncot napi szinten érik a támadások az egészségtelen ételeik és a gyerekekre gyakorolt negatív hatások miatt.
Felmerül a kérdés, valóban CSR tevékenységet folytat az a vállalat, aki a kedélyek és a lelkiismerete csillapítására hoz létre vagy támogat egy alapítványt? Braun Róbert megfogalmazása szerint a CSR nem más, mint „az érintettek értékeinek és érdekeinek beépítése az üzleti működésbe.”(2015) Ha ennek az értelmezésnek alapján vizsgáljuk meg a korábban említett vállalatot és annak CSR tevékenységét, látható hogy a cselekedeteik által megtalált csoport csupán minimálisan tartozik az érintettek közé. Tehát elmondható, megtévesztően cselekednek. A Mc Donald’s-hoz hasonló vállalatok emocionálisan próbálnak hatni úgy a fogyasztókra, mint a munkavállalóikra. Jócselekedeteikkel gyakran az esetleges lázadókat hallgattatják el.
Szerintem nagyon fontos a társadalmi felelősségvállalás, és ez egy jó kezdeményezés, hogy a vállalatok bevételeik egy részét segítségnyújtásra és támogatásra fordítják. Azonban ezeket a cselekedetek nem szabad összekeverni vagy helyettesíteni a vállalat CSR tevékenységével. Ugyanis a legfontosabb egy sikeres és demokratikus vállalat esetében a hatékony és valós CSR megléte, azaz az érintettek érdekeinek figyelembevétele a döntéshozatalnál.
Készült Braun Róbert a Corvinus Egyetemen tartott CRS előadása alapján (2017)
További forrás: https://ronaldhaz.hu/az-alapitvanyrol/