Bohus Dorottya
Mielőtt megtudnánk a választ, érdemes tisztáznunk, mit is takar a CSR. Amikor CSR-ról beszélünk, akarva akaratlanul is előkerül az érintettek (azok érdekeinek és értékeinek) fogalma, mely mindazokat a személyeket (feleket) jelenti, akik a vállalat/intézmény életében szerepet játszanak és kölcsönösen hatnak egymásra. Az alábbiak ismeretében (és konkrét példával élve) arra a kérdésre kerestem a választ, hogy az Adidas újrahasznosított tengeri hulladékból készül sportcipője (mint környezetvédelem), CSR tevékenységnek tekinthető-e? Ahhoz, hogy ezt megtudjuk, "vessünk egy pillantást" az említet lábbelire, majd vegyük sorra az érintetteket.
Az Adidas 2015-ben mutatta be újrahasznosított tengeri hulladékból készült új sportcipőmodelljét, mely akkoriban (és azóta is) egyedülálló, innovatív megoldásnak számított; alapanyaga pedig 95%-ban óceáni hulladék.
Az érintettek közül a vállalat (és dolgozói) számára a legnagyobb értéket a profit növekedése jelenti. Mivel példánkban egy innovatív megoldással rukkolt elő a cég, így a környezetbarát, innovatív termékek várhatóan fellendülő piacán lépéselőnnyel indul, melynek megtartása még nagyobb hasznot hajthat.
A fogyasztók számára a hozzáférhető áron túl értéket képviselhet a "jó-ügy" támogatása (esetünkben a környezetvédelem), mely bűntudatmérséklő trendiséggé is előléphet.
Végül, de nem utolsósorban, érdemes megemlíteni a környezetre és az élővilágra gyakorolt hatást, hiszen a tengerek tisztításával és a több száz km2-nyi szeméthegy eltűntetésével az állatok életkörülményei és az óceánok vízminősége is javul.
A fentiek alapján a környezetvédelem egyértelműen CSR tevékenység, míg az Adidas x Parley UltraBOOST Uncaged cipője ügyes CSR-ba hajló marketing tevékenység eredménye