Püski Vera
Minden nap fontos döntéseket hozunk, főleg a vásárlások során, de vajon észrevesszük-e azt, hogy az általunk választott termék felelős márkával rendelkezik? A tudatosan felépített márkázás egyre gyakrabban jeleníti meg a vállalati felelősséget a termékek szintjén. A 21. századi vállalati tevékenységek fontos feladatává vált a társadalmi értékek beépítése az üzleti működésbe és tevékenységbe, a környezet figyelembevételével[1].
A vállalati társadalmi felelősségvállalás sokféleképpen nyilvánul meg. Szerepet kaphat a már a gyártás folyamatában, a beszállításban, a környezet terhelésében, az egészségügyben és biztonságban egyaránt. Az egyik legismertebb társadalmi márkák közé tartozik a THE BODY SHOP, amely sikeresen bemutatta, hogyan lehet környezetet kímélő módon, természetes alapanyagokat felhasználva sikeres és nyereséges vállalatot üzemeltetni. A vállalat öt fő értéket képvisel: óvjuk a földet, támogatjuk a közösségi beszerzést, ellenezzük az állatkísérleteket, védjük az emberi jogokat és segítjük az önbecsülést[2]. A 2016-os évben megjelent fenntarthatósági jelentésében is ezen értékek mentén mutatja be az elmúlt egy évben elért társadalmi felelős teljesítményét (például sikeresen megduplázta a közösségi kereskedelmi tevékenységeit)[3].
Egy felelős márkával rendelkező cég esetében fontos, hogy a vallott és követett értékek azonosak legyenek. Ez azt jelenti, hogy ne csak egy jó imázs érdekében végezzen CSR tevékenységet, hanem azért, mert valóban egyetért és sajátjának vallja ezt az irányt. Úgy gondolom, hogy minden vállalatnak kötelessége lenne valamilyen módon kivennie részét a társadalmi felelősségvállalásból, aminek segítségével a jelen sikerei mellett a jövőben is értékeket teremthet, és mindenekelőtt óvja a környezetünket. A The Body Shop tevékenysége példaképként is szerepelhet olyan vállalatok előtt, amelyek most állnak neki a CSR célkitűzéseiknek.
[1] Anonymus, 2008, Forrás: http://24.hu/fn/uzleti-tippek/2008/05/27/felelos_markak/ , Letöltve: 2017.11.10
[2] Braun Róbert – Vállalati társadalmi felelősségvállalás: A vállalatok politikája, 2015, Akadémiai kiadó
[3] The Body Shop – Enrich Not Exploit Sustainability Report 2016, Forrás: https://www.thebodyshop.com/en-gb/about-us/our-commitment/enrich-not-exploit-sustainability-report-2016 , Letöltve: 2017.11.10